Rozwój pedagogiki leczniczej
Pedagogika lecznicza ma swoją dość odległą tradycję. Pewne jej formy odnaleźć możemy już w X w. (przytułki, domy dla chorych). Jednak dopiero wiek XVIII przynosi istotne zmiany w tej dziedzinie. Prekursorami ich są lekarze i pedagodzy szczególnie z Francji, Anglii i Szwajcarii. Wskazywali oni w swojej pracy na duże znaczenie stosowania terapii zajęciowej wśród chorych. Na podkreślenie zasługuje praca Kierownika Szkoły Centralnej i Opiekuńczej w Londynie na temat leczenia, rozwoju i kształcenia czyli połączenia terapii medycznej z pracą pedagogiczną.
W Polsce dopiero w II połowie XIX w. powstają pierwsze szkoły przy sanatoriach dla dzieci chorych. Są to: Klinika Dziecięca w Krakowie (1833 r.) oraz Towarzystwo Kolonii Wakacyjnych we Lwowie (1885 r.). W okresie I wojny światowej wprowadza się bardziej zorganizowane formy terapii wychowawczej w zakładach leczniczych, inicjatorami których byli: Szymon Stankiewicz, który w 1918 r. zorganizował kolonię leczniczą w Busku Zdroju, a w kilka lat później z jego inicjatywy powstaje sanatorium, a następnie w 1929 r. samodzielna szkoła oraz Emil Godlewski, któremu zawdzięczamy założenie szkoły dla przewlekle chorych w Witkowicach koło Krakowa i w Zakopanem Bystre (1922-23). W okresie międzywojennym utworzono szkoły w Tworkach (1923) i w Kochanówce pod Łodzią (1926 r.).
Mówiąc o historii szkolnictwa szpitalnego na szczególną uwagę zasługuje powstanie pierwszej szkoły w Łodzi przy Sanatorium Przeciwgruźliczym w Łagiewnikach; już w pierwszych miesiącach po odzyskaniu wolności. 1 września 1946 r. władze oświatowe organizują Publiczną Szkołę Powszechną Specjalną nr 60 przy Sanatorium dla dzieci gruźliczych w Łagiewnikach koło Łodzi, której kierownikiem został Jan Bytnar. Grono pedagogiczne liczyło zaledwie czterech nauczycieli. W trudnych warunkach, z narażeniem własnego zdrowia i często z niedostateczną ilością kredy przywracali poważnie chorym dzieciom radość życia, przekazując wiedzę i bawiąc się z wychowankami. Poprzez swoje poświecenie i doświadczenie realizowali założenia pedagogiki leczniczej.